Peak, clonat nerușinat pe Roblox: Dezvoltatorii încurajează pirateria în locul jocului cu microtranzacții
Peak vs. Cliff: Dezvoltatorii încurajează pirateria în fața clonelor Roblox

Jocul Peak a devenit un hit viral surprinzător la lansarea sa pe PC în iunie și se menține constant în top 15 cele mai jucate jocuri pe Steam. Similar altor succese indie contemporane precum R.E.P.O., Phasmophobia și Abiotic Factor, a apărut parcă de nicăieri. Și, la fel ca aceste hituri anterioare, succesul său a dus la apariția unor clone flagrante pe Roblox, platformă ce pare a fi destinația ideală pentru versiuni inferioare ale aproape oricărui joc comercial existent în 2025.
Un exemplu relevant este jocul Roblox numit Cliff, descris ca "un joc de cățărare provocator, unde chiar și cea mai mică greșeală poate fi fatală". În momentul redactării acestui articol, are peste 7.000 de utilizatori activi și peste 59.173 de "favorite" (echivalentul unui bookmark pe Roblox, reflectând popularitatea jocului). Este creația dezvoltatorului Roblox PewStudio, care citează Peak și un alt joc numit Mountain Climbing ca surse de inspirație. "Mulțumiri speciale acestor creatori uimitori!", se menționează în descrierea Cliff.

Acest gest ar putea fi considerat un tribut drăguț, dacă nu ar fi copierea flagrantă. Arta principală pentru Cliff seamănă izbitor cu cea pentru Peak.
Aggro Crab Games, dezvoltatorii Peak (în colaborare cu Landfall), au aflat de Cliff, iar mesajul lor e clar: "Sincer, mai degrabă ați pirata jocul nostru decât să jucați această mizerie plină de microtranzacții de pe Roblox".
Jocul Roblox copiază majoritatea aspectelor din Peak, inclusiv zona centrală, navigată la persoana a treia. Secvențele de cățărare și explorare se desfășoară la persoana întâi, la fel ca în Peak, iar multe elemente grafice, cum ar fi bagajele de la punctul de pornire, sunt aproape identice. Chiar și coloanele pătrate de piatră sunt prezente. Este practic Peak pe Roblox, dar cu microtranzacții: poți cumpăra un târnăcop de alpinism pentru 200 Robux, un papagal de companie pentru 49 Robux sau un măr de aur pentru 129 Robux.

De la Getting Over It la Peak: O tradiție a escaladării imposibile
Recent, au apărut numeroase jocuri platformer lo-fi, cu elemente masocore, axate pe escaladarea unor înălțimi imposibile, toate inspirate de succesul viral al Getting Over It și Jump King. S-ar putea argumenta că Peak este doar o versiune mai prietenoasă și mai rafinată a acestor jocuri mai vechi. Dar iterarea pe un gen de succes, aplicând în același timp o notă artistică distinctă, este cu totul diferită de copierea nerușinată a unui joc pe Roblox.
Pirateria: O soluție controversată la clonare și microtranzacții?
Invitația dezvoltatorilor de a pirata jocurile lor este oarecum o tradiție în lumea jocurilor pe PC. Creatorul Ultrakill sugerează pirateria dacă nu ai bani, în timp ce dezvoltatorul Loop Hero a avut motive mai complexe. Unii dezvoltatori preferă pirateria în locul achiziționării jocurilor de pe piața gri. Este un fenomen interesant care reflectă diverse aspecte ale industriei, de la lupta împotriva microtranzacțiilor la probleme de accesibilitate financiară. Cazul Peak vs. Cliff subliniază această practică într-un mod dramatic, atrăgând atenția asupra problemelor legate de clonare și drepturi de autor în era jocurilor digitale.